Preek zondagmiddag (aangepaste dienst)

Preek zondagmiddag (aangepaste dienst)
Mattheüs 25:1-13

Intro
Toga uit. ‘Zo even uitrusten, hoor. Het is een drukke week geweest. Even wat ontspanning. Ik ben er helemaal nog niet aan toegekomen om de Donald Duck van deze week te lezen. De Waarheidsvriend komt later deze week wel.’

De koster komt op: ‘Waar blijf je? We zitten in de kerk op je te wachten!’
– ‘Heb ik een kerkdienst dan? Ik dacht dat er in mijn agenda stond: ‘geen dienst’.
Pakt agenda. ‘Geen dienst. O, ik zie het: aang. dienst, aangepaste dienst. O, ik dacht dat er stond “geen dienst”. Ik dacht mooi vrij te zijn. Maar ik heb helemaal niets voorbereid. Dan moet ik ds. Kok maar bellen.’
Pakt telefoon en belt naar de pastorie van ds. Kok.
‘Dag, mevrouw Kok, ik ben op zoek naar ds. Kok. Is hij er niet? In de kerk? Een kerkdienst, zegt u en dus niet te bereiken? Ik wilde eigenlijk vragen of hij voor mij een preek heeft die ik zou kunnen gebruiken in de aangepaste kerkdienst. Niet? Nou, dan weet ik het ook niet. Laat ik maar gauw naar de kerk gaan.’
Inmiddels toga aangetrokken. Vraag aan de ouderling van dienst: ‘Jullie hebben als kerkenraadsleden toch altijd een noodpreek liggen? Zou ik die kunnen gebruiken?’ Niet?
Dan moet ik het maar doen zonder voorbereiding.’

Aan degenen die speciaal voor de aangepaste kerkdienst gekomen zijn:
‘Hebben jullie lang moeten wachten? Ik was het helemaal vergeten!
Hoe kan ik dat nu vergeten. De tweede zondag in november!

Kunnen jullie eigenlijk goed wachten? Zijn jullie daar goed in?
Ik eigenlijk helemaal niet.
Als er een reep chocola in huis ligt of een zak snoep gaat het goed,
zolang het dicht is, maar dan denk ik er aan
en maak ik het voorzichtig open en is het in een mum van tijd op.
Als kind kon ik ook niet goed sparen.
Als ik een beetje geld had, moest ik er gelijk iets voor kopen.

Of als er een bijzondere dag aankomt – zijn jullie dan goed in wachten?
Of word je dan zenuwachtig?
Wat doe je dan?
* Steeds vragen: wanneer? Hoe lang nog?
* Aftellen
In de kerk wachten we ook … tot de dag dat de Heere Jezus terugkomt.
Wij geloven, dat de Here Jezus naar de hemel is gegaan en dat Hij terugkomt op aarde, om alles nieuw te maken.
Wacht jij daar wel eens op? Hoe zal het zijn?
Vergeet je wel eens, dat de Heere Jezus terugkomt.

De Heere Jezus wil dat wij dat niet vergeten
en daarom vertelde hij een verhaal.
Een verhaal onthoudt je makkelijker – toch?
(Doek)
Waar gaan die meisjes naar toe?
Hebben jullie zelf ook wel eens een bruiloft meegemaakt?
Pas trouwde een broertje van mij.
Van tevoren kleren uitgezocht en over nagedacht of je op de bruiloft nog iets extra’s doet.
Op die dag .. dan is het zover! Voorbereid!

Dat is wel mooi dat de Heere Jezus over zijn terugkomst vertelt
en het dan over een bruiloft heeft.
Een bruiloft is een feest. Dat vier je.
Als de Heere Jezus terugkomt – is dat ook een feest! Dat vier je!

Nu zijn er van die meisjes. Wat hebben ze in hun hand? Waarom?
Met dat licht willen ze de bruidegom opwachten.
Maar het duurt zo lang en het is donker.
Als je lang ergens op moet wachten en het is donker, dan val je in slaap.
Als het oudjaarsavond is en je wilt wachten op het vuurwerk,
dan val je misschien wel halverwege in de avond in slaap,
totdat je wakker gemaakt wordt: wakker worden, het is bijna 12 uur.
Dat die meisjes slapen is niet zo erg.
Er is een ander probleem.
5 meisjes hebben een probleem en 5 niet.
Welke meisjes hebben een probleem? Waarom?
(Kerstverlichting – als die het niet doet)
De Heere Jezus wil iets uitleggen – we mogen iets niet missen.
Wat zou de Heere Jezus daarmee bedoelen.

Die meisjes zijn niet voorbereid!
Ze lopen gewoon maar mee met de anderen.
De Heere Jezus zegt: als je je niet voorbereidt mijn komst,
dan ben je net zoals een dom meisje, dat het iets belangrijks vergeet.
Zonder olie geen licht, zonder stroom brandt er geen lampje.
Zonder wachten op de terugkomst van de Heere Jezus
– ja, wat mis je dan?

Waarom wachten we daar eigenlijk niet op?
Zo lang. We weten niet wanneer.
Ja, heel veel van de toekomst weten we niet.
Wat de toekomst brengen moge … mij geleidt des Heren hand.
Stel dat wij nou mogen kiezen… wat gebeurde er dan.
Wil mij als een kind behandelen ….
Want God brengt je daar!

Tussenzang

Die vijf meisjes die geen olie hebben gaan iets regelen.
Natuurlijk, want ze willen erbij zijn.
Waarom mogen ze niets lenen. Te weinig.
Dan is er helemaal geen licht voor de bruidegom.
Terwijl de meisjes op pad zijn, komt de bruidegom eraan.
En de 5 meisjes, zij hebben licht. Zij hebben een lampje. Ze zijn er op voorbereid.
Ook wij, jullie moeten voorbereid zijn,
want anders kan je niet meedoen met het feest van de Heere.
‘Ik ken je niet!’

Je moet voorbereid zijn op wat komt.
Ik hoorde pas het verhaal van ouders die wat oudere kinderen hadden: 16 jaar.
Ze gingen op zaterdagavond weg.
Iets voor 12en kwamen ze thuis.
Het hele huis was netjes -te netjes. Zo netjes hadden ze het niet achtergelaten.
Wat is er hier aan de hand.
Tot half 12 waren we met vrienden.
Maar hoe wist je dan dat we kwamen.
Via de telefoon – een app, die aangeeft waar je bent.
Via de snelweg, uitgerekend hoe lang het duurde voor jullie thuis waren.

Zo moeten wij ons ook voorbereiden op de komst van de Heere Jezus.
Voorbereid – een lampje voor de Heere.
Ben jij er klaar voor als de Heere Jezus komt?
Amen

Geef een reactie

