Preek zondagavond 17 april 2016

Preek zondagavond 17 april 2016
Jongerendienst – Thema: Jezus – tastbaar genoeg?
Johannes 20:24-31

Gemeente van onze Heere Jezus Christus,

Stel je voor…
dat Jezus hier in de kerk is
en dat Hij naar je toe zou komen.

Wat zou jij dan doen?
Zou je opstaan om Hem te omhelzen,
omdat je blij bent dat je Hem eindelijk ziet?
Je hebt al zo veel over Hem gehoord
en nu is Hij er eindelijk!
Je kunt op Hem afstappen

Zou je een vraag stellen
over God, over Jezus, over deze wereld, over jezelf?
Nu Hij er is hoef je niet meer, zoals normaal gesproken bij het bidden,
te wachten op een antwoord.
Je kan nu tegen Hem zeggen:
‘Heer, ik worstel al zo lang met een vraag.
U kunt het antwoord geven!’

Of zou je wat ongemakkelijk opzij schuiven,
omdat je niet goed weet
wat Jezus van jou wil, met jou wil doen.

Neem eens de tijd om daar over na te denken.

Stel je voor …

Zo snel gebeurt dat niet
dat Jezus ook echt naar je toekomt
dat je Hem kunt zien, kunt aanraken, kunt omhelzen.
Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt
dat de Heere Jezus zo tastbaar dichtbij was.
Ik heb wel eens gehoord dat mensen over Hem gedroomd hebben.
Van moslims die later christen geworden zijn
heb ik dat wel eens gehoord
dat ze Jezus in een droom naar zich toe zagen komen.
Ik kan daar niet over vertellen.

Jullie wellicht ook niet.
Toen je nog een kind was, had je genoeg aan de verhalen.
Goed, je zou wel willen dat je ook echt met de Heere Jezus mee kon gaan.
Maar doordat je luisterde naar de verhalen,
was het alsof je zelf ook meeging, met de menigte
was het alsof je er zelf bij was, toen er een wonder gebeurde
of toen Jezus aan het kruis hing,
of toen Hij verscheen aan de vrouwen op de dag dat Hij was opgestaan.
Als het dan over Thomas ging, zat je zelf daar bij de discipelen in huis.
En nu?
Nu heb je misschien wel dat je niet meer kunt voorstellen
dat je er zelf bij bent.
Het kan best zijn
dat je geloven daarom moeilijk vindt
omdat je helemaal niets van Jezus ziet, niets ervaart.

Je denkt wel over Hem na
maar Hij is zover weg.
Je wilt Hem best dienen en discipel zijn
maar Hij is er niet meer om voor je uit te gaan
om de weg te wijzen.
En bidden doe je nog wel,
maar je weet niet of Hij je hoort
omdat je geen reactie terughoort.
Jezus – tastbaar genoeg?
Ik denk dat het een belangrijke vraag is.
Ik zie namelijk veel christenen ermee worstelen
dat ze zo weinig van Jezus merken
in hun dagelijks leven
en dat ze niet weten waar Hij is
en of Hij er is.
Dan kan er zo maar een twijfel boven komen: is het allemaal wel waar?

Als je veel mensen om je heen hebt
die wel geloven
kun je nog denken: ik ben de enige niet die gelooft.
We geloven samen
en van de anderen kan ik leren hoe ik dat kan:
In Jezus geloven, in God geloven, zonder dat ik Hem zie
of kan aanraken.

Maar als je juist mensen om je heen hebt – klasgenoten, vrienden – die niet geloven
kan het best moeilijk zijn om zelf wel te blijven geloven.
Want er zijn steeds meer mensen die zeggen:
‘Er is geen God, want ik zie er niets van.’
Als dat tegen jou gezegd wordt,
moet je wel sterk in je geloof zijn om te blijven geloven:
‘Jawel, er is wel een God! En Jezus leeft!’
Omdat Jezus niet zichtbaar is, kan er ook wel met Hem gespot worden.
Deze week las ik twee berichten over de kerk van het vliegende spagettimonster.
Heb je daar wel eens van gehoord?
De kerk van het vliegende spagettimonster is er om geloof belachelijk te maken.
Ze zeggen: God is onzichtbaar, daarom kun je Gods bestaan niet bewijzen.
Misschien is er helemaal geen God,
maar is er een vliegend spagettimonster.
De beide berichten die ik las, gingen erover dat de rechter – in Duitsland en in de VS-
hadden aangegeven dat het niet om een echt geloof gaat,
maar om het bespottelijk maken van geloof.
Op tv en social media kun je ook vaak mensen tegenkomen die spotten met God,
omdat ze het belachelijk vinden dat er mensen zijn die geloven
want van God is toch niets te zien?

Ze hebben geen gelijk, maar ze raken wel een zere plek, vind ik.
Want wij zien Jezus niet.
Jezus – tastbaar genoeg?
In dat thema proef ik ook een verlangen:
Dat jullie zeggen: we zouden Jezus ook graag willen zien, willen aanraken.
Jullie lijken daarmee op Thomas.
We hebben dat verhaal met elkaar gelezen.
Thomas wil Jezus ook eerst zelf zien,
eerder kan hij niet geloven dat Jezus is opgestaan.
Thomas was er niet bij, toen Jezus verscheen aan de discipelen.
Toen ze Jezus hadden gezien, gingen ze naar Thomas toe.
‘Thomas’, zeiden ze, ‘Het is echt waar! Jezus leeft!
Hij is niet meer dood! Hij is opgestaan uit de dood.
Thomas, jammer dat je er niet bij was, je hebt zoiets bijzonders gemist!’
Maar Thomas, hij kan het niet geloven.
Jezus opgestaan? Dat is te mooi om waar te zijn.
Dat kan ik niet geloven!
Ik geloof het pas als ik Jezus zelf zie.
Als ik Zijn wonden zie, Zijn wonden kan aanraken.
Als Jezus tastbaar genoeg is – dan kan ik geloven,
maar niet omdat jullie het mij vertellen.
Ik moet het zelf zien!
Thomas moet zich vast heel eenzaam hebben gevoeld.
Hij alleen verdrietig.
Hij de enige die niet kan geloven, terwijl de anderen enthousiast zijn!
Ik heb wel wat met Thomas, misschien jij ook wel.
Daardoor heb ik geleerd, dat geloven niet zo gemakkelijk is.
Toen ik tiener was, had ik heel vaak het idee dat de hemel gesloten was
En dat God niet luisterde naar mijn gebeden en dat ik God ook niet kon ervaren.
Ik ben blij dat Thomas in de Bijbel staat.
En je moet de verhalen in de Bijbel altijd zo lezen,
Dat je nadenkt: wat zeggen die verhalen over mij?
Ben ik soms Thomas?
Of ben ik juist een van de discipelen
en heb ik een taak voor een vriend van mij of iemand anders in mijn omgeving
om hem of haar mee te nemen,
zodat Jezus ook hem of haar opzoekt?

Thomas laat zich niet zomaar iets wijsmaken, omdat anderen dat zeggen.
Misschien zeg je wel:
Ik ga niet geloven, omdat mijn ouders geloven of omdat mijn vrienden gaan geloven.
Ik ga pas geloven, als ik zelf iets van Jezus, van God ervaar.
Net als Thomas ga je niet zomaar geloven, maar stel je eerst voorwaarden aan God.

Het mooie is dat de Heere Jezus de voorwaarden van Thomas serieus neemt.
Want Hij komt speciaal voor Thomas
om zich ook aan Thomas te laten zien.
En Thomas ging geloven?
Weet je waardoor?
Omdat Jezus kwam?
Of omdat Christus tegen hem zei: Thomas, je moet nu stoppen met je ongeloof.
Ik leef! Ik ben er nu – voor jou!

Er is een schilderij van de Italiaanse schilder Carvaggio
waarin Thomas met zijn vinger peutert in het gat in Jezus’ zij
waar de speer Jezus gestoken heeft
Maar gaat Thomas daardoor geloven?
Ik denk niet dat Thomas gaat geloven, omdat hij Jezus ziet,
maar omdat Thomas te horen krijgt:
Stop nu met je ongeloof, maar ga geloven.
Jezus zegt tegen Thomas: het gaat er niet om dat je Mij ziet of kunt aanraken.
Het gaat erom dat je gaat geloven als je over Mij hoort.
Dat is bij mij ook gebeurd.
Ik kan dat niet helemaal goed uitleggen.
Maar ik heb ontdekt, voor mijzelf en dat wil ik ook aan jullie meegeven
dat je de Bijbel moet lezen
als de stem van de Heere Jezus.
Als je leest in de Bijbel, dan wordt Jezus zo dichtbij, dat je Hem bijna kunt aanraken.
En niet alleen als je in de Bijbel leest,
maar ook als je een preek hoort, als je een lied over Hem hoort of zingt
of als met elkaar praat over de Heere Jezus.
Dan is Hij er opeens bij.

Misschien vind je dit een te gemakkelijke oplossing.
Hoe kun je dat nu tegen iemand zeggen die niet gelooft omdat hij niets ziet?
En toch ben ik ervan overtuigd
omdat ik het ook zo ervaar, dat Christus dan echt tegen mij spreekt.
Ik denk dat anderen dat ook zo hebben.
Vraag dat maar eens na: aan je vader of moeder, opa of oma, aan de clubleiders:
Heb je Jezus ook wel eens gezien? Heb je wel eens ervaren dat Hij er is,
dat Hij naar jou toe kwam?
Hoe kunnen jullie geloven, terwijl je Hem niet ziet?
Help mij alsjeblieft! Want we zijn er in de gemeente om elkaar te helpen.
Misschien is er geen antwoord te vinden,
want dat is geloven ook, dat je niet overal een antwoord op krijgt.
Maar we kunnen elkaar als gemeente wel helpen
om toch te blijven geloven – ook al zien we Hem niet.
Amen

Geef een reactie

