Preek zondag 29 maart 2015

Preek zondag 29 maart 2015
Markus 15:1-16: Het zwijgen van Jezus

Gemeente van onze Heere Jezus Christus,

Waarom was U zo stil, zongen we.
Zou jij dat niets zeggen
als iedereen om je heen oneerlijk is tegen je?
Bijvoorbeeld als iedereen van je klas op het schoolplein om je heen staat
en allerlei nare dingen over je zeggen?
Als je sterk genoeg bent, dan ga je er tegenin en zeg je:
‘ Echt niet! Daar klopt echt niets van! Jullie liegen!’
Als je bang bent, zeg je niets.
Of je zegt niets uit een soort trots of onverschilligheid.
Dan denk je bij jezelf:
‘ Ik luister toch niet naar wat ze over mij zeggen.
Daar klopt niets van.’

Nadat de Heere Jezus gevangen genomen is,
zegt Hij niet veel meer.
Ook als de Heere Jezus bij Pilatus is gebracht,
zegt de Heere Jezus weinig meer.
Alleen als Pilatus aan de Heere Jezus iets vraagt,
zegt de Heere Jezus nog iets kort.
Pilatus vraagt: ‘ Bent u de koning van de Joden?’
En dan zegt de Heere Jezus: ‘ U zegt het.’
Als het Sanhedrin de Heere Jezus van allerlei dingen beschuldigen,
zegt de Heere Jezus niets.
Hij gaat niet in discussie.
Hij geeft geen weerwoord.
Bij alle oneerlijke uitspraken over Hem, blijft Hij zwijgen.
Ook als de soldaten de Heere Jezus bespotten
of als het volk roept dat Jezus gekruisigd moet worden,
zegt Hij niets. Helemaal niets. Hij zwijgt.
Ook tijdens de weg naar Golgotha
of als Hij aan het kruis wordt geslagen.
In het Markus-evangelie zegt de Heere Jezus pas weer iets
als Hij aan het kruis hangt en het donker is geworden.
Dan verbreekt Hij het zwijgen
en roept het uit: ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten.’

Pilatus verbaast zich, dat de Heere Jezus niets zegt.
Hij lijkt te denken: Jezus ziet er onschuldig uit,
maar als Hij niets zegt, hoef ik ook geen moeite doen
om Hem vrij te laten.

Misschien verbaas jij je daar ook wel over, over dat zwijgen.
Want als er iemand iets aan onrecht kan doen,
dan is dat de Heere Jezus wel.
Want wie is machtiger dan Hij?
Hij is de hoogste Heer, de belangrijkste koning.
Hij zou engelen kunnen sturen.
Hij zou zelf kunnen opstaan, om te strijden.
Maar Jezus doet niets. Hij zwijgt.
Hij laat het allemaal over zich heenkomen.

Lijkt dat zwijgen van de Heere Jezus toen
ook niet op het zwijgen van de Heere Jezus nu?
Er zijn zoveel oneerlijke dingen in deze wereld.
Denk aan de oorlogen die er in deze wereld zijn.
Denk aan de mensen die arm zijn of de kinderen die niet naar school kunnen.
Of gebeuren er bij jou allerlei dingen die niet eerlijk zijn.
Waarom bent U zo stil,
als al die oneerlijke dingen gebeuren?
Waarom zegt U daar niets van?

Omdat Jezus lijdt.
Hij keurt het niet goed,
al die oneerlijke dingen die er gebeuren bij Pilatus in de rechtzaal.
Hij keurt het niet goed,
alle oneerlijke dingen die er vandaag gebeuren,
de oorlogen die maar doorgaan,
de ruzies die er ook vandaag zijn.
Jezus lijdt er aan.
En dat doet Hij niet zomaar.
Alleen door te lijden,
kan Hij sterker zijn dan alle oneerlijke mensen en oneerlijke dingen die gebeuren.
Want door te lijden,
neemt Hij alles wat verkeerd is hier op deze wereld
en alles wat wij als mensen verkeerd doen,
de pijn die wij elkaar en God aandoen
op Zijn rug.

Door niets te zeggen, zegt de Heere Jezus toch ook iets.
Tegen Pilatus. Tegen de Joodse leiders die Jezus aanklagen. Tegen ons.
Hij zegt: ‘ Kijk naar wat Ik ga doen.
Kijk naar het kruis op Golgotha waaraan Ik zal hangen.
Als Ik aan het kruis ben, draag ik alles wat verkeerd en oneerlijk is,
draag ik alle zonde en schuld.
Hij draagt het als een lam.
Als een lam wordt Hij naar de slacht geleid.
Zoals het lammetje werd geslacht tijdens het Joodse paasfeest,
een onschuldig dier,
zo gaat de Heere Jezus die niets verkeerds heeft gedaan, sterven.
Hij sterft voor ons.
Dacht u aan ons misschien? zongen we.

Bent u de koning van de Joden, vroeg Pilatus aan de Heere Jezus.
Als de Heere Jezus had gezegd: ‘ Ja’,
had Pilatus gedacht aan een koning, zoals dat gebruikelijk was:
een koning in een paleis, een koning op een troon,
met een koninkrijk en een leger.
Een koning die zou vechten aan het hoofd van die leger tegen zijn vijanden.
Maar Jezus is een koning die niet vecht,
tenminste niet zoals aardse koningen vechten.
Hij vecht op een andere manier, tegen onze echte vijanden: de duivel en de zonde.
Niet door geweld te gebruiken
of door er op los te slaan.
Maar door te sterven.
Door kwetsbaar te zijn en hulpeloos, zoals een lam.
Jezus kan wel sterk zijn en kan de strijd wel aangaan,
maar Hij wil het niet.
Want Hij weet: alleen als Ik niets zeg, alleen als Ik sterf,
maak Ik mensen werkelijk vrij.

De Heere Jezus werd vastgebonden,
zodat wij, die in Hem geloven, ook echt vrij konden worden.
De Heere Jezus zweeg,
zodat God over ons zou kunnen zeggen: ‘ Je hoort weer bij Mij.’
De Heere Jezus werd bespot en geslagen,
zodat de Heere Jezus tegen ons zegt:
‘ Je hoeft nooit meer door God te worden weggestuurd.’
Dacht u aan mij?
Ja, Hij dacht aan mij, aan jou
aan alle mensen die Hij zou kunnen redden.
Door te zwijgen, zegt de Heere Jezus:
Ik ga in jouw plaats staan,
jij hoeft dat allemaal niet meer te dragen.
Als Ik sterf, ben jij echt vrij.
Het is geen angst, waarom de Heere Jezus niets zegt of machteloosheid.
Ook geen trots of onverschilligheid.
Maar gehoorzaamheid.
Jezus zegt niets tegen Pilatus en de anderen,
maar in Zijn hart klinkt het naar de Vader in de hemel:
Vader, het is goed zo.
Het is zwaar, het is oneerlijk, maar het is goed.
Want als Ik sterf aan het kruis, ben Ik de redder die U naar deze aarde hebt gestuurd.
Amen

Geef een reactie

