Preek zondagmorgen 25 januari 2015

Preek zondagmorgen 25 januari 2015
Afsluiting Themweek School & Kerk. Thema: Op reis met Paulus
Schriftlezing: 1 Korinthe 15:1-10.

Gemeente van onze Heere Jezus Christus,

Nu de preek is begonnen, kruip ik in de huid van Paulus.
Zolang de preek duurt ben ik even Paulus.
De kinderen in de kerk zijn met verhalen over mij, Paulus, bezig geweest.
Vooral over mijn reizen: op reis met Paulus.
Ik heb heel wat afgereisd en ik ben nog niet klaar met reizen.
daarom heb ik mijn wandelschoenen en rugzak meegenomen.
Pas als op alle plaatsen in de wereld over de Heere Jezus wordt verteld,  ben ik klaar met reizen.

Jullie hebben heel wat over mijn belevenissen gehoord.
Over het schip dat in de storm terecht kwam en in stukken brak.
Jullie hebben daarover een verwerking gemaakt.
En ook dat ik in de gevangenis werd gegooid,
een vieze, stinkende hol onder de grond met de voeten vast in een blok.
Kun je het nog herinneren, dat verhaal over mijn belevenissen in Filippi?
Je zou mijn rug eens moeten zien,
met alle littekenen, zo vaak als ik geslagen ben
omdat ik over de Heere Jezus vertelde.
Normaal gesproken zou ik daar niet over vertellen.
Ik hou niet van opscheppen.
en hoefde niemand dat te weten.
Dat de Heere Jezus het weet, is genoeg.
Maar we hebben met elkaar iets gelezen
uit mijn brief aan de gemeente van Korinthe.
Nou, daar in Korinthe houden ze wel van opscheppen.
Ze willen het beste van alles.
Ze hebben dat vaak tegen mij gezegd:
Paulus, waarom preek je niet wat beter.
we hebben liever Apollos,
dat is nog een jonge man en die kan tenminste preken; daar heb je wat aan!
Ze hebben het vaak aan mijn gevraagd:
Paulus, waarom doe je bij ons geen wonderen.
Hier in Korinthe houden ze wel van bijzondere dingen.
Spektakel, dat hebben ze het liefst.
Ik heb niets om over op te scheppen.
Ik kan alleen maar vertellen en laten zien wat ik heb meegemaakt.
Dat is geslagen ben, dat ik bijna gestorven was,
dat ik heb meegemaakt dat mijn schip in de storm bijna verging.
Ik vertel daar liever niet over.
Ik vertel liever over de Heere Jezus, die aan kruis werd geslagen.

Ik heb ook iets bij me.
Nee, het is geen tempeltje van zilver, zoals Demetrius maakte.
Weet je nog, daar in Efeze?
Demetrius die boos was, omdat ik over de Heere Jezus vertelde.
Demetrius die bang was dat hij geen tempeltjes meer zou verkopen
en dat hij veel geld zou verliezen.
Hij riep toen veel mannen bij elkaar en lang hebben ze daar in Efeze geroepen:
‘Groot is Diana, de godin van Efeze’.
Nee, zo’n klein zilveren tempeltje heb ik niet bij me.
Ik heb iets anders bij me.
Het is een kruis,
gemaakt door een plaatselijke timmerman.
Want daarom ga ik steeds op reis,
om hier over te vertellen.
Het liefst zou ik alleen maar hier over willen vertellen.
Je moet niet aan mij, Paulus, denken.
Ik ben alleen maar een knecht.
Je moet vooral aan de Heere Jezus vertellen.
Hij stierf aan een kruis.

Ik geloofde zelf eerst niet in de Heere Jezus.
Ook dat hebben jullie gehoord, toch?
Over mijn reis naar Damaskus?
Weet je waarom ik dat niet kon geloven, van dat kruis dat Jezus stierf aan het kruis?
Want weet je wie er stierven aan het kruis?
Weet je wat voor soort mensen de Romeinen aan een kruis lieten sterven?
Dat waren criminelen en terroristen.
Zij stierven aan een kruis.
Jezus stierf ook aan een kruis, dus moest die Jezus ook een crimineel zijn of een terrorist.
Je gaat toch geen crimineel of terrorist vereren?
En dan zeiden ze ook nog dat Jezus God was,
dat God zelf naar de aarde gekomen was,
dat God stierf aan het kruis als een terrorist of een crimineel.
Snap je dat ik dat niet kon geloven?
Ik had zo’n hekel aan de mensen die dat wel geloofden,
dat God stierf aan het kruis.
Ze blijven van mijn God af!
Mijn God is zo heilig, daar mag je niet aankomen.
Daar mag je niet zulke rare dingen over zeggen.
Ze moesten daarmee stoppen om zulke belachelijke dingen over de enige, echte God te zeggen.
Ze beledigden de Heere!
Maar toen ik naar Damaskus ging, jullie hebben het in de afgelopen week gehoord,
werd ik van mijn paard gegooid en zag ik een heel fel licht.
En hebben ze ook verteld wie ik zag in dat licht?
Jezus Christus in de hemel, bij de troon van God.
Jezus die gestorven was aan het kruis was dus toch wel God.
Ik moest wel geloven dat het waar was wat de christenen vertelden.
Ik heb Hem zelf gezien.
Vanaf dat moment ging ik in Hem geloven
en later ben ik overal naar toe gegaan om over Hem te vertellen.
Jezus Christus die gekruisigd is.
Je kent dat verhaal wel.
Op een van de scholen zei een kind: ‘Dat verhaal over het kruis is het mooiste verhaal uit de Bijbel.’
Ik heb dat kruis nu bij me.
Jezus hing daar aan het kruis,
maar weet je wie daar eigenlijk hoorde te hangen?
Ik.
Want ik lijk wel heel vroom en heel gelovig,
maar ook toen ik heel erg mijn best deed voor de Heere,
was ik een vijand,
voor God was ik een crimineel, een terrorist.
Ik deed helemaal niet Gods wil en Hij was helemaal niet blij met wat ik deed.
Maar weet je waarom dat verhaal aan het kruis zo bijzonder is?
Weet je waarom het zo bijzonder is dat God zelf sterft aan het kruis
als een crimineel en als een terrorist?
Hij deed dat in mijn plaats, in jouw plaats.
Eigenlijk hoorden wij daar aan het kruis te sterven,
maar omdat Jezus stierf, hoefden wij niet meer te sterven.
Hij stierf in mijn plaats, in onze plaats aan het kruis.

En bleef Jezus aan het kruis?
Nee, gelukkig niet.
Want dat zou betekenen dat de dood van Jezus alleen maar een mislukking was.
Ik dacht ook eerst dat Jezus aan het kruis een mislukking was.
Hij kon God niet zijn.
Maar ik heb Hem zelf gezien.
Ik weet dat Hij leeft en dat Hij is gestorven voor mijn zonden en mijn schuld.

Vanmorgen ben ik, Paulus, hier in de gemeente van Oldebroek gekomen.
Jullie hebben in de afgelopen week de verhalen over mij gehoord.
Ik ben gekomen om jullie over Jezus te vertellen,
zodat je zelf ook in Hem gaat geloven.
Amen

Geef een reactie

