een krampachtige poging om de droom toch na te streven. (Marita van der Vyver, Stiltetyd)

 ‘Droom je nog? Zijn er nog dromen overgebleven waar je nu bent?’ Zo begint het boek.
De droom die de familie Human had, zijn in duigen gevallen. Het was een mooie droom. Zij hadden geld geërfd en daarvan kochten zij tijdens hun vakantie in de Franse Provence een vervallen boerderij. André, architect van beroep, zou die boerderij opknappen. Hester, voormalig lerares Frans zou haar hart ophalen in deze omgeving.
De droom spat uiteen door het ongeluk met Manon, hun dochter van 5.

De afgelopen weken komen er berichten over gewelddadigheden uit Zuid-Afrika. Al jaren is er veel criminaliteit en geweld in Zuid-Afrika. Door de afschaffing van de apartheid is daar geen einde aangekomen. Het is eerder toegenomen.
Dat geweld staat centraal in dat boek. Manon werd gedood tijdens een roofoverval. In de laatste week van de schoolvakantie maakt Hester haar man een verwijt dat hij nog geen aandacht heeft besteed aan zijn gezin. Daarop besluit hij eerder te stoppen met werken en op het strand te picknicken.
Hun twee kinderen Emile en Manon mogen een ijsje kopen in het café. Een vrolijk begin van de picknick. Ze zijn zo terug, dus er wordt geen afscheid genomen. Als Emile en Manon een ijsje bestellen, wordt het café overvallen. De overvaller roept dat iedereen op de grond moet liggen, maar Manon luistert niet. Waarschijnlijk verstaat ze niet wat de overvaller zegt. Daarop wordt Manon neergeschoten en overlijdt enige tijd later.
De vrouw, die levenslustig was, stort ineen en wordt helemaal apathisch. André besluit om door te zetten. In de hoop zijn vrouw, zoals zij vroeger was, terug te krijgen, realiseert hij háár droom. Het was Hester altijd die het voortouw nam. Het eerste deel heet daarom ook: Illusies. Het gaat over een krampachtige poging om de droom toch na te streven.
Stiltetijd is een indrukwekkende roman over verdriet en rouw. Hester keert zich naar binnen en spreekt amper meer. Daarom de titel. Het gehele jaar in Frankrijk is een periode van zwijgen en stilte.
Tegelijkertijd is die stilte ook het onvermogen om samen over het verdriet te spreken. Hester en André hebben allebei hun eigen rouwproces, waardoor zij uit elkaar groeien. André heeft de levenslustige Hester nog voor zich en probeert die terug te winnen. Ook al houdt hij haar nauwkeurig in de gaten, hij weet haar verdriet niet te peilen.

Matthijs Schuurman